difficult roads often lead to beautiful destinations

2014-04-08

Postens diligensbuss till Föllinge

Denna Volvobuss med kaross från Hägglund & Söner och registreringsnummer Z 269 trafikerade troligen Jämtlandsvägarna i mitten av 60-talet. Destination- och linjerullarna i fronten innehåller postmärket och Föllinge så troligen gick den emellanåt som postbuss till och från Föllinge. Det ser ut som det är ett original godsutrymme i bakdelen av bussen. Under 2000-talet hade den hittat vägarna ned till Sjuhäradsbygden och här stod den nu avställd och i väntan på nya uppdrag, och då passade jag på att plåta den.

2 kommentarer:

  1. Som barn var jag och brorsan hos släkten i Föllinge varje sommar. Vi åkte nattåget till Östersund och sedan rälsbuss till Munkflohögen eller Jämtlands Sikås där vi blev hämtade med bil, en ljusblå Opel Kadett Caravan. Vi åkte aldrig postbuss till Föllinge men det är ju inte omöjligt att jag har sett ovanstående fordon. Intresset för bussar hade jag inte på den tiden, det var redan då järnvägsfordon som gällde. ;-) Postens diligenstrafik var omfattande i Norrland och jag kommer ihåg att vi åkte postbuss till Stora Sjöfallet när vi en sommar semestrade i Lappland.

    SvaraRadera
  2. Vacker gammal trotjänare.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!