difficult roads often lead to beautiful destinations

2014-02-15

Minnen från stereohörnan

Quadra sound, 4-Channel, Ambiofoni, mycket lockade en HiFi och musik intresserad yngling på den tiden i början och mitten av 70-talet. 4 högtalare var mäktigt tyckte man.

ferguson-ambiofoni-demovinyl

Så visst suktade jag också efter en Ferguson Ambiofoni, en fattigmans 4 kanal där det egentligen bara var två kanaler men där man fördröjde ljudet precis lagom till de bakre högtalarna för att det skulle uppfattas som det var 4 separata kanaler. Dessutom fick man ju med 4 högtalare vilket ofta räckte för att impa på kompisarna.
Men efter att jag lyssnat på en Ferguson Ambiofoni hos en kompis avtog intresset för försäljningsargumentet "4-kanal".

Jag vet inte hur vanligt det var att det medföljde demoskivor när man köpte HiFi på den tiden, men när jag bytte upp mig från min Ferguson 2-kanal till en Kenwood så medföljde en demo-LP.
På denna demo-LP berättade Erik Bergsten (TV:s Tekniskt Magasin) lugnt och sakligt hur man trimmar in sin nya Kenwood HiFi som en muntlig manual där finesserna på stereon beskrevs. Det var också bäst högtalarplacering och en test likt, om ni kommer ihåg, som de i början av stereosändningarna i radion varje vecka sände för intrimmning av stereobalansen.
Där man bl.a sa "ljudet kommer nu från höger kanal... ljudet kommer nu från vänster kanal... ljudet kommer nu från en obestämd plats i rummet".
Allt detta hjälpte Erik Bergsten till med för oss som köpte Kenwood HiFi på den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!