Difficult Roads Often Lead To Beautiful Destinations

2013-11-15

Den obotlige romantikern

"Inte utan min vinyl" en kategori om artister och grupper som hängt med genom åren i mitt musiklyssnande.

mink-deville-album
Det var en fredagskväll 1977 och jag hade just kollat in en AMC Pacer i ett skyltfönster och var förvånad om hur ful de kunde göra en bil. Jag gick över gatan och satte mig i min egen bil och vred på bilstereon och kom rakt in i en låt på radion som gjorde att jag stannade upp några minuter och bara lyssnade. När låten var slut sa hallåmannen att det var Mink DeVille som spelade Mixed Up, Shook Up Girl.



Jag lade gruppen på minnet och under kommande vecka började jag leta efter den LP:n med Mink DeVille. Efter det var jag ganska såld på Mink DeVille under ett antal år, köpte alla album fram till Sporting Life 1985. Det är ganska konstigt att man kan komma ihåg en liten händelse från 1977.

För er HiFi-intresserade är det på bilden en Tandberg TR-200 Receiver, skivspelaren är en DUX Electronic 8540 och ett par Sonab OA-5 Typ-2 högtalare. Som ni vet är det perfekta 70-talsljudet inte bättre än sin svagaste länk, därför står anläggningen i min gillestuga från 1973. ;-)

5 kommentarer:

  1. Sköna takter. 1977 var jag en liten skit.

    SvaraRadera
  2. VA!!!!!!! Du gillade inte AMC:n. Den drömde jag alltid om - fast inte en röd utan den jag gillade var guldfärgad. Älskade den bilen, den sar såååååå cool tyckte jag. Men efter dåvarande pojkvännens (nuvarande makens) avrådan skippade jag idén att köpa en begagnad AMC. Det jag köpte var i stället en Mini Cooper. Pojkvännen blev då totalt ställd och svor över Minin som nästan alltid hade någon mystisk "sjukdom"...

    SvaraRadera
  3. Mycket finns i min samling men inte en enda Mink DeWille platta, jag vet inte varför de inte fastnade i min skalle, ska ta och lyssna lite på Spotify och lyssna vad jag minns ;)

    SvaraRadera
  4. Får typ tics när jag hör talas om ett gammalt band/artist som jag inte hört förr så var genast tvungen att gå in på spottan och lyssna på "Mixed Up, Shook Up Girl" and i LIKE. Förövrigt så ville jag säga att bilden är ögongodis!

    SvaraRadera
  5. Skoj att du gillade både låten och bilden!
    Tack för kommentaren Zelda.

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!