difficult roads often lead to beautiful destinations

2013-09-12

Sonab H20 on the rocks

När du då kom hem till din 70-talslya med dina nya Sonablurar och pluggade in dem i din förstärkare, då var frågan vilken LP du skulle lägga på.

Hade jag köpt dessa H20 rykande heta när de kom ut 1972 skulle nog jag valt Tom Jones "Live at Caesars Palace" som kom 1971 en dubbel-LP som var lovordad för sin fina stereobild och ljudkvalitet. Eller kanske Ike & Tina Turner "Live in Paris" som också kom 1971, en ösig dubbel-LP med Ike & Tina på topp. Kanske inte några LP som låg på hitlistorna dessa år, men som jag av någon anledning gillade.

Känner jag mig rätt hade jag nog väntat och läst tester innan ett noga avvägt köp ägt rum, då hade det nog blivit 1973 om inte närmare 1974.
Då kanske de dessutom var lite prissänkta efter ett par år i handeln och då fick jag (knalle som jag är) pengar över till att köpa den där relativt nya Pugh-LP:n "On the Rocks" som kom 1973 där han sjunger covers på kända rockklassiker.



Och då är jag inne på min andra nya kategori "Inte utan min vinyl". Ett luddig tanke om att lista upp Singlar/EP/LP innehållande en eller flera låtar som under åren satt avtryck. Mer om det senare.

3 kommentarer:

  1. Du nämner tre mycket bra artister som jag samtliga haft glädjen att se live för länge sedan.
    I fallet Pugh har jag även naturligtvis träffat honom, gamla västeråsare som vi båda är. Även Tina Turner har jag träffat, minns jag rätt var årtalet 1979 möjligen 80? Mycket sympatisk och ödmjuk, hon stod då inför en comeback som inte var så där självklar. Konsert i Konsterhuset, i 08. Först "las Vegas stil" på showen, sen paus och därefter hennes gamla från "Ike-perioden". Bland det bästa jag upplevt.
    Härligt vilka minnen som poppade upp när jag läste och kikade på bilderna. Pughs skiva håller för övrigt än!

    SvaraRadera
  2. © fotobrus.se18 september, 2013

    Trevlig feedback på inlägget!

    SvaraRadera
  3. […] HiFi-nörden inom oss kan jag informera om att det på bilden är en Technics SL-3210 skivspelare, Sonab H20 hörlurar och en Luxman L-3 förstärkare. Muzak – musik som används som bakgrundsmusik i […]

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!