Jag och min termos
Tidigt i morse plockades termosen fram ur skåpet och äntligen var semestern slut och en härlig arbetsmånad (juli) ligger framför mig, hoppas på mycket sol och värme. Frukosten dukades upp intill järnvägsbron i Vänersborg som är en enkelklaffbro från 1916.
Jag väljer att citera Perra som har lite fakta om bron: "Järnvägsbron i Vänersborg är en mycket speciell konstruktion. Den invigdes 1916 och är en bro av s.k. enkelklafftyp. Bron finns på järnvägssträckan Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga. Banan var från början en privat järnväg och förstatligades 1940. I slutet av 1940-talet elektrifierades sträckan, något som var knepigt att lösa när det gällde klaffbron eftersom motvikten går ända ner mellan rälerna när den fälls upp och alltså skär tvärs igenom där kontaktledningen går. Motvikten är ett järnskelett omgivet av armerad betong. Många lokförare har genom åren tyckt att det varit lite läskigt att passera under denna betongklump. [...] I dag lever järnvägsbron i Vänersborg på övertid. Den är inte dimensionerad för den belastning den utsätts för nu. Dels handlar det om grundläggningen i vattnet och dels är det flera saker som inte längre går eller lönar sig att reparera på bron. Planen är att bron ska bytas ut inom de närmaste fem åren."
Jag väljer att citera Perra som har lite fakta om bron: "Järnvägsbron i Vänersborg är en mycket speciell konstruktion. Den invigdes 1916 och är en bro av s.k. enkelklafftyp. Bron finns på järnvägssträckan Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga. Banan var från början en privat järnväg och förstatligades 1940. I slutet av 1940-talet elektrifierades sträckan, något som var knepigt att lösa när det gällde klaffbron eftersom motvikten går ända ner mellan rälerna när den fälls upp och alltså skär tvärs igenom där kontaktledningen går. Motvikten är ett järnskelett omgivet av armerad betong. Många lokförare har genom åren tyckt att det varit lite läskigt att passera under denna betongklump. [...] I dag lever järnvägsbron i Vänersborg på övertid. Den är inte dimensionerad för den belastning den utsätts för nu. Dels handlar det om grundläggningen i vattnet och dels är det flera saker som inte längre går eller lönar sig att reparera på bron. Planen är att bron ska bytas ut inom de närmaste fem åren."
Du verkar då verkligen se fram emot att återigen vara på jobbet. Saknat alla frukostar antar jag;-)
SvaraRaderaVisade din bro för maken, som var totalt fascinerad. För den bron har mycket, men inte allt, gemensamt med Keadby Bridge i hans hemtrakter. Den var aldrig speciellt lyckad heller om man säger så, men finns än idag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Keadby_Bridge
Äntligen? Jo det är väl rätt inställning kan jag tro.
SvaraRaderaBron har jag sett irl. Älgar också (inte just de älgarna förstås) , men ser dem helst inte på vägen.
P.S. Är lite nyfiken på vad du jobbar med där ute på vägarna..
Det kan finnas spår av ironi i texten :-)
SvaraRaderaTrevligt att termosen är ute och rör på sig igen :-) Fina bilder på en intressant bro.
SvaraRaderaPå tal om att vara nyfiken, det är jag också.
SvaraRaderaEn inspirerad gissning, så här på rak arm - du ägnar dig åt någon slags försäljning?
Nyfiken kan man vara och gissa går ju, men svaret är: Nej :-)
SvaraRadera