difficult roads often lead to beautiful destinations

2007-09-19

Flamingo 14

Om man bläddrar i vinylbackarna på loppisar så behöver man inte bläddra i många backar innan man nästan har Flamingokvintettens samlade verk, men bara nästan!
För intill mig på en loppis vinylsektion för ett antal år sedan stod det en dansbandsinitierad pratkvarn och störde mig i min lilla bubbla, jag som inte ens är intresserad av dansband men det hindrade inte honom att delge allt han visste. Han hävdade att Flamingo 14 är i stort sett omöjlig att finna i vinylbackarna, han visste för han hade sökt runt Sverige på Nr: 14.
Jag tänkte att jaja du har inte varit i många vinylbackar och bläddrat det märker jag, för Flamingokvintettens samlade verk hittar man lätt på ett par-tre loppisar.
Men hur det nu var så satte sig hans ord i huvudet på mig, så jag tänkte att jag skall allt kolla efter den LP:n och överbevisa honom om att den går att hitta, även om jag inte vet vem han var eller ens träffar honom igen så vill jag ändå ha den lilla "segern" ;-)
Nu har det säkert gått 7 år och det stora antal loppisbackar på olika orter jag bläddrat igenom har inte innehållit Flamingo 14.



Men Flamingo 11 från 1980 är lättare att hitta. Konvolutet ser ut som sig bör från den tiden, klassikt dansbandstuk, i vart fall framsidan.
Men baksidan... Kanske knackade fotografen på orkesterbussen en söndagsmorgon efter lördagens sena spelning och ropade in i bussen till de yrvakna medlemmarna: Jag vill ha en bild för konvolutets baksida, snabbt!

Kvintetten slängde på sig vad som låg närmast på golvet intill slaferna och studdsade ut i morgonsolen och gick mot fotografen för att få sig lite info om dagens fotosession med scenkläder och en arrangerad bild i fin utemiljö... men Klick! Okej grabbar tack för detta, hejdå!
Innan grabbarna ens var hemma i Göteborg låg Flamingo 11 på skivdiskarna.

Kanske helt okej så sett, för brunbeiga träskor, blå strumpor, lumberjacka, jumpsuit i denim, tighta shorts och sweatshirt med tryck hade ju alla på den tiden. Men, det kanske inte passar på ett LP-konvolut för ett av Sveriges populäraste dansband på den tiden... men det är jag det.

Ta' din reggae en gång till

2 kommentarer:

  1. De glömde att ta på sig skjortan under den prassliga guldkostymen... Lustigt, du skriver om flamingos i bloggen idag och jag skriver om detsamma på Instagram.

    SvaraRadera
  2. Fast jag väljer din :-)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!