Nikon FE2

I min serie (i okronologisk ordning) om "Kameror jag ägt och använt" kommer jag nu till min absolut bästa och skönaste kamera under den analoga tiden - Nikon FE2.
Ett klassiskt hus i metall med ytterst få delar i plast. Utrustad med tidsautomatik och med den tidens toppelektronik och behagligt fri från "försäljningsgimmickar".

Nyheterna var bl.a. 1/4000 sek, 1/250 sek blixtsynk, TTL-mätning av blixtljuset, något som få om ens något annat kameramärke hade just då.
Bakåtkompatibel med en mängd av Nikons tillbehör. Kameran var en utveckling av Nikon FE som kom 1978 och denna FE2 kom 1983.
Denna kamera köpte jag våren 1985 efter noga övervägande. Jag läste tester, besökte fotohandlare för att känna på kameran, läste fler tester, hämtade broschyrer, kollade med ytterligare några fotohandlare, och kollade in någon test till för säkerhets skull :-)

Det var hos Berntssons foto i Kinna jag köpte kameran, en oerhört populär butik bland fotografer vida omkring. En fantastiskt trevlig och snäll man och som kunde sin sak, få kunder gick nog missbelåtna ut genom dörren hos honom. Hos honom kunde man byta in sina kameror när man köpte nytt eller bättre begagnat, han gav alltid ett inbytespris man var nöjd med.
Så jag bytte in allt jag hade i kameraväg för att köpa denna FE2. Jag hade inte inte råd att köpa Nikkorobjektiv till kamerahuset så det fick bli en Nikon Serie E 35mm 2,5 och en Nikon Serie E Zoom 75-150mm 3,5.
E-serien var Nikons något billigare serie med mer plast men i stort sett bra skärpa och andra egenskaper. Särskilt Zoomen 75-150 var riktigt bra och topptestad på den tiden.


Efter detta inköp blev det att spara ihop till "riktiga" Nikkorobjektiv.
Det hela mynnade ut med en riktigt klassisk Nikkorserie av objektiv på den tiden. En Nikkor 35mm 2,0, en Micro-Nikkor 55mm 2,8 och en 85mm 2,0. I Nikkorklassikern kunde man byta ut 85:an mot Nikkor 105mm 2,5 utan att göra bort sig om man skulle stöta på en annan hängiven Nikonägare ;-)
Denna klassiska serie objektiv hade rekommenderats sedan decennier tillbaka.
De blev också i stort sett de enda objektiven jag använde till Nikonhusen fram till slutet av 90-talet. Särskilt 35:ans brännvidd passade mig och passar mig väldigt bra fortfarande.
Efter några år bytte jag till ett nytt hus, en: Nikon F3HP

Bilderna är utdrag ur min välbläddrade broschyer som jag hämtade 1984.

Kommentarer