Dannikekvinnan i Dannike

Den gåtfulla kvinnan från Dannike. Vem var kvinnan som blev begravd i en enkel träkista i en mosse utanför Dannike för mer än trehundra år sedan? Varför blev hon inte begravd på en kyrkogård?

Jag var på Borås museum idag för att kolla på utställningen "Ur Björk". Men det blev mer koll på Dannikekvinnan istället som upptog stora delar av museet.
När jag var ung hörde jag talas om "Dannikehäxan" (som man sa på den tiden) som grävts upp några hundra meter från mitt barndomshem Furubacken.
På Borås museum såg jag en folder om Dannikekvinnan. Jag köpte den för att få lite information om det jag bara hört talas om och kanske inte varit så intresserad av i ungdomen. Till min stora förvåning stod min farfar nämnd i foldern. Så jag tänkte att nu måste jag allt kolla upp platsen så jag åkte dit. Det var lite skämmigt att jag fick fråga en man om vägen ut till mossen där man hittade henne.



Väl ute på stigen ser jag det som finns kvar av mossen som på 60-talet var synlig från landsvägen. Efter några meter får jag syn på första motivet, en gammal kvarlämnad cykel.





Vidare längre in i skogen flankeras stigen av det som finns kvar av mossen.



Plötsligt ser jag något i mossen ca 50 meter bort, det ser ut som någon kastat i en vit spjälad trädgårdsmöbel!? Jag tar mig dit och upptäcker kadavret av en älg som fastnat i mossen, ett grymt öde.



Älgens benpipor är spridda omkring av andra djur som kalsat på älgen.





Jag fortsätter och till slut ser jag minnesstenen som man satt upp.



Så nu något sent i livet vet jag var platsen är.

Läs om mer Dannikekvinnan på Borås.se

Kommentarer

  1. Intressant ! finns mera än man tror på sina hemma marker lätt att bli hemma blind
    fint dokumenterat !

    SvaraRadera

Skicka en kommentar


Vid svårighet att kommentera använd Kommentera som: "Anonym" eller "Namn/webbplats". Som finns under den lilla gråa trekant/pilen om du klickar på den.

Antal besökare

Arkiverat

Visa mer